Naganne praktyki handlowców konkurencji - co robić?

W związku z docierającymi do nas informacjami od naszych Klientów dotyczącymi bezczelnego, nieuczciwego zachowania się handlowców konkurencji przejawiającym się rozpowszechnianiem kłamliwych informacji jakoby:

  • DIPOL miał zostać kupiony przez konkurencję
  • DIPOL zbankrutował i zaprzestaje świadczyć usługi

stanowczo zaprzeczamy tym informacjom.

Należy się zastanowić jaki los czeka klienta, który podpisze umowę z firmą, która go oszukuje już na samym początku współpracy.

Polecamy również poniższy artykuł ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Naganne praktyki akwizytorów - co robić?

Urząd Komunikacji Elektronicznej jest informowany o nieuczciwych praktykach firm telekomunikacyjnych nakłaniających
potencjalnych abonentów do skorzystania z ich usług. Często wyłudzone w nieuczciwy sposób dane osobowe są wykorzystywane
do sporządzenia niechcianej umowy.

Jak się przed tym bronić?

Jeśli ktoś zadzwoni do Ciebie z ofertą:

Zapytaj i zapisz sobie pełne imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Nie daj się zwieść informacją w stylu:

„Dzwonię z działu handlowego/marketingu/... naszej firmy”. Uczciwy sprzedawca nie ukrywa nazwy firmy, którą reprezentuje. Zapytaj skąd mają Twój numer telefonu (o ile nie jest to Twój operator, każda inna firma powinna mieć Twoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych). Zapytaj – czy osoba, która dzwoni chce z Tobą zawrzeć umowę zawieraną na odległość.

Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, pamiętaj, że najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy przez
telefon, sprzedawca powinien poinformować Ciebie o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  • cenie obejmując wszystkie jej składniki, a w szczególności cła i podatki,
  • zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
  • prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.)
  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji,
  • prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia na piśmie powyższych informacji. Powinny one być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Jeśli przyjdzie do Ciebie akwizytor:

Zapytaj i zapisz sobie pełne imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Masz pełne prawo zażądać okazania legitymacji służbowej lub innego dowodu pozwalającego działać pracownikowi w imieniu Operatora telekomunikacyjnego.

Jeśli akwizytor(ka) przedstawi się jako pracownik „telekomunikacji” możesz zapytać wprost, czy chodzi o Telekomunikację Polską S.A. UKE otrzymuje sygnały, iż operatorzy alternatywni – posługując się słowem „telekomunikacja” w oczach abonentów odbierani są jako pracownicy Telekomunikacji Polskiej S.A., celem wizyty zaś  jest nakłonienie  do skorzystania z usług operatorów alternatywnych.

Zapytaj – czy osoba, która przyszła do Ciebie chce z Tobą zawrzeć umowę.

Żądaj cennika i regulaminu usługi. Każda promocja ma swój regulamin oraz swój cennik. Na nich też dostrzeżesz, czy sprzedawca daje Ci ofertę firmy, którą rzekomo realizuje.

Nie płać ludziom, którzy nie potrafią przedstawić Ci pełnej oferty. Nie daj się zwieść brakiem posiadania dokumentów (regulaminem, cenników, ulotek informacyjnych) przez sprzedawcę.

Nie podpisuj dokumentów, bez ich uprzedniego przeczytania - to w końcu Twoje pieniądze!

Co zrobić – jeśli chcesz się wycofać z takiej umowy?

Jeśli umowa zawarta była poprzez akwizytora:

Przepisy prawa (art.  2 ust. 1 i 7 ust 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny - Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.) gwarantują Ci możliwość odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Podczas spotkania Akwizytor powinien wręczyć Ci:

  • informacje na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od momentu podpisania umowy;
  • wzór oświadczenia o odstąpieniu z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby);
  • pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

Jeśli nie wręczono Ci na piśmie informacji o 10-dniowym terminie wypowiedzenia umowy, możesz wypowiedzieć umowę w ciągu 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia, jednak przed upływem 3 miesięcy.

Jeśli umowa zawarta była telefonicznie:

Jeśli została zawarta telefonicznie umowa masz prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od momentu jej zawarcia. Termin dziesięciodniowy,  liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak przedsiębiorca nie poinformował Cię o wszystkich 11 punktach, o których mowa powyżej – masz prawo odstąpienia od umowy, w ciągu 3 miesięcy od jej zawarcia.. Jeżeli jednak po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzymasz od
przedsiębiorcy wspomniane potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

Jeśli umowa została zawarta pod wpływem błędu:

Kodeks cywilny (art. 84) daje także możliwość uchylenia się od skutków oświadczenia woli (zobowiązania do korzystania z usług telekomunikacyjnych danej spółki) złożonego pod wpływem błędu.